Reisverslag 9: Einde wereldreis

12 augustus 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hier is ie dan, mijn 9e en laatste reisverslag van het einde van mijn reis.

Ik vloog natuurlijk weer met Emirates, deze keer van Melbourne naar Dubai. Mijn langste vlucht van m’n reis: 14 uur in een Boeing 777, wat een ‘klein’ vliegtuigje is vergeleken met de airbus waar ik meestal mee vloog. Ik wilde nog even zeggen dat ik Emirates zeker aanraadt, je hebt bijna nooit vertraging namelijk, krijgt lekker eten en de crew is super vriendelijk. Zeker als je iemand kent van de cabin crew haha.

Ik maakte een verschil mee van 10 graden Celcius in Melbourne naar 45 graden in Dubai, wat een hitte! Ik kwam daar in hoog zomer aan, wat niet alleen erg warm was maar ook heiig, wat wel jammer was. Ik kon daarom ook niet super ver kijken toen ik op de 125e verdieping stond van het hoogste gebouw van de wereld: de Burj Khalifa. Ik werd in 60 seconden gelanceerd van de begane grond tot de 124e verdieping, zonder ook maar iets te merken, wat een technisch hoogstandje! Je kon nog hoger, maar dat was onbetaalbaar. Alles lijkt echt nep van zo’n hoogte, zie de foto’s!

Ik had een hostel geboekt wat prima verzorgd en goed bereikbaar was, net als heel Dubai, met het openbaar vervoer. Hier zat ik de eerste keer ‘per ongeluk’ in een deel wat alleen bestemd was voor vrouwen en kinderen, omdat iedereen als sardientjes in een pot in het mannen deel stond. Toch werd ik er nog even op gewezen dat ik hier niet mocht zitten en wurmde ik me tussen de mannen. Ik kan wel zeggen dat ik nog nooit zo blij ben geweest om met het openbaar vervoer te reizen, het was namelijk zo koel door de airco! Echt een opluchting als je er eenmaal inzat, dat is wel even de omgedraaide wereld in vergelijk met Nederland.

In zowel de trein als het hostel was ik ongeveer de enige Europeaan en ik merkte dat de mensen niet echt open en vriendelijk zijn, zoals ik wel gewend was in Thailand en Australië. Toch kon je, ondanks de hitte, heerlijk chillen op het strand. Wat ik alleen nog nooit had gezien, was dat het strand verlicht was haha, echt iets voor Dubai natuurlijk.  Wat ook typisch iets voor het rijke Dubai is, de peperdure shoppingmallen. In elke wijk is er wel één te vinden, met ontelbare winkels waarvan de grootste er 1200 heeft. Hierin is zelfs een mega aquarium en een skihal! Dat is nog niet alles, want in deze skihal waren ook pinguïns en dat allemaal midden in de woestijn, waanzin!

Toch waren er in Dubai wel vergelijkingen met de voorgaande landen. Er zijn hier namelijk ook openbare bbq’s te vinden, het is allemaal redelijk prijzig (voornamelijk drank),  dure auto’s rijden overal alsof het niets kost en het eten is ook overal goed. De laatste nacht heb ik een dinner op een boot gehad met een prachtig uitzicht over Dubai in de nacht.

Ik, met mijn bouwtechnische achtergrond, heb mijn ogen uitgekeken naar alle mooie gebouwen en technische hoogstandjes. Er wordt werkelijk waar nergens op bespaard. Wat mij wel opvalt is dat er nog zoveel gebouwd wordt, eigenlijk is Dubai nog één grote bouwplaats. Het is precies het tegenovergestelde van Nederland, ze hebben hier te veel geld dus stoppen ze het juist allemaal in stenen, ook al hebben ze nog niet eens een huurder of koper. Echt onvoorstelbaar dat Dubai 54 jaar geleden nog helemaal niet bestond en het allemaal woestijn was!

Ik ben natuurlijk niet alleen in Dubai geweest, maar ook in de woestijn namleijk met een woestijnsafari. Dit was denk wel het leukste wat ik hier heb gedaan! Net als op Fraser Island reden we in een Toyota Landcruiser, echt een geweldige auto. Wat kunnen die auto’s veel hebben zeg, rijden in de woestijn lijkt wel een rollercoaster. We zijn aan het einde van de dag naar een kamp gereden waar we heerlijk hebben gegeten, gesandboard, kameel gevoerd en gereden. Dat is echt een hele aparte ervaring, vooral het opstaan en gaan liggen van de kameel. Na het eten werden we nog geëntertaind door een gekke rok danser met lichtshow en een buikdanseres.

Dit was al weer het einde van mijn reis wat ontzettend snel is gegaan, maar wat heb ik veel meegemaakt en gezien! Ik heb echt de tijd van mijn leven gehad en ben zo blij dat ik de keuze heb gemaakt. Naast dat ik veel mooie dingen heb gezien heb ik ook heel veel nieuwe vrienden gemaakt over de hele wereld en heel veel geleerd! Ik raad het echt iedereen aan om te doen en eens alleen een verre reis te maken, gewoon doen!

1. Barbara boers:
    12 augustus 2017
    wauw nogmaals, wat een geweldige reis. Heb net nog even je foto's bekeken en je hebt echt veel gezien!!! ik vind het echt top dat je dit hebt gedaan! ik heb je inmiddels weer in Soest ontmoet dus weet dat je weer op Nederlandse bodem bent geland.Deze ervaring nemen ze je nooit meer af!!!! nu succes met je nieuwe job!!!
  2. Caroline:
    13 augustus 2017
    Weet leuk geschreven Luuk, wat je nog allemaal beleeft hebt in Dubai. Had al wel iets erover gehoord van je. Maar nu lees ik het uitgebreid. Ik vind het super stoer dat je deze reis gemaakt hebt en we erbij betrokken waren door middel van je leuke verhalen en mooie foto's. Dank je wel. X