Reisverslag 4: Van Thailand naar Australië

23 april 2017 - Sydney, Australië

Na een maand Thailand was het nu tijd voor drie maanden Australië. Dit was nogal een omslag, Australië is namelijk zo anders! Of laat ik het duidelijker zeggen: Thailand is zo anders dan Sydney. Sydney is namelijk best wel Europees.
In Thailand had ik elke dag 40 °C met zon, lekker eten wat voor me klaargemaakt werd en altijd goedkoop was, een verblijfplaats die minimaal elke week veranderde, altijd lachende Thaien om me heen en natuurlijk al veel vrienden.
Nu ben ik in mijn eentje in een immens grote stad, waar het ongeveer de helft qua temperatuur is (zelfs al een paar keer geregend heeft), alles super duur is en zit ik de komende 8 weken in hetzelfde huis omdat ik hier in de buurt naar school ga om een Engels cursus te volgen. Zo, dat is wel even wat anders dan vorige maand!

Dat klinkt allemaal heel negatief, maar dat is het zeker niet! Ik heb een heel mooi huis vlakbij Darling Harbour, dus midden in het centrum, met leuke huisgenoten. De school is goed geregeld en ziet er mooi uit. Het was wel even wennen om weer naar school te gaan na zo'n lange tijd, maar de lessen zijn heel interactief en worden gegeven door enthousiaste leraren. De leerlingen komen uit veel verschillende landen zoals: Thailand, Korea, Japan, Mongolië, Rusland, Chili, Brazilië, Zweden, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Turkije, Nederland en nog veel meer. De eerste dag moest ik een test maken en een interview doen, om me vervolgens te kunnen plaatsen in de juiste klas. Ik ben ingedeeld in de upper intermediate klas.

Gelukkig is mijn school maar 15 minuten lopen vanaf huis, want wat is Sydney groot! Wat een geweldige stad is Sydney, zo veelzijdig. Je hebt ontzettend veel bezienswaardigheden en heel veel stranden! In de weekenden ben ik natuurlijk vrij en heb ik de tijd om alles van Sydney te ontdekken.

Ik heb een prachtige kustwandeling gemaakt van Coogee Beach naar Bondi Beach, waar ik langs verschillende stranden en parken ben gelopen. Bondi Beach is het grootste en bekendste strand van Sydney, dus hier ben ik al een paar keer naartoe geweest met verschillende vriendengroepen. Een erg ruige zee met hoge golven. De zee wordt goed in de gaten gehouden door lifeguarts. Je mag hier ook alleen maar zwemmen tussen twee vlaggen. En er vliegt constant een helicopter over om haaien te signaleren. Erg ontspannen zwemmen hier dus!
Mooie wandelingen heb ik ook door de stad gemaakt, onder andere langs de Harbour Bridge, Darling Harbour, Opera House, Circular Quay, mooie parken etc.

Niet alleen in Nederland houden we van goede huisfeestjes, hier kunnen ze er ook wat van! Dus daar heb ik er ook al een paar van gehad op verschillende plaatsen.
Ik heb Sydney niet alleen overdag gezien, natuurlijk ook bij nacht. Ik ben geweest in verschillende Sky- en karaokebars, pub's en clubs. Wat ze hier hebben is een lockout, dat betekent dat je na een bepaalde tijd niet meer naar binnen mag en de uitsmijters zijn streng! Echt niet normaal, als je hoofd ze niet aanstaat kom je al niet naar binnen. Net als in bijvoorbeeld Engeland, begint het allemaal veel eerder en is het dus ook eerder afgelopen. Wat me eigenlijk wel bevalt.

Wat me ook erg bevalt is dat ze houden van bbqen! Overal in parken staan openbare bbq's, wat erg gezellig is! Wat ook erg gezellig was, was de bbq op een rooftop met allemaal Koreanen en Japanners. Ik was hier samen met een Zwitserse klasgenoot de enige Europeaan. Met dezelfde mensen ben ik ook naar the Fast & the Furious 8 in de bioscoop geweest.

Donderdag na school voelde ik mij een beetje ziek, dus ben ik vrijwel direct na het eten naar bed gegaan. Helaas had ik de dag daarna nog steeds koorts en moest ik een dag school missen. Ik hoopte dat het die dag wel over zou gaan want om 6 uur vertrok de bus naar Seven Mile Beach, waar ik het hele weekend een surfkamp had!
Dit was iets waar ik m'n hele reis al naar uitkeek, leren surfen op de Australische golven. We zijn met een hele leuke groep van school gegaan, wat het natuurlijk nog leuker maakt. De instructeurs waren van die typische surfers, ook heel chil dus! Het strand was super voor beginners, niet hele hoge golven, dus staan lukte vrijwel de eerste dag al! Niet altijd natuurlijk, want het blijft er lastig! Na heel veel vallen en opstaan, ben ik tevreden met de golven die ik gepakt heb en nu ik de techniek goed heb aangeleerd zal ik in mijn reis langs de Eastcoast zeker nog eens een surfplank gaan huren!

Ik heb de afgelopen tijd veel gedaan, ik moest te veel beschrijven dus de volgende keer ga ik wat dieper in op de school, waarvoor ik hier voornamelijk ben. Maarja zoals je ziet kan ik mijn vrije tijd hier prima invullen!

1. Emma Veldkamp-Doorduijn:
    24 april 2017
    Wat een gezellig verhaal Luuk. Je hebt het goed naar je zin!! En wat heb je al veel gezien. Maak maar veel foto's, dan kan je nog heel lang nagenieten.
  2. Ineke:
    Hallo Luuk,

Wat een mooi verhaal weer en wat beleef en durf jij veel.
    Ik snap heel goed dat de omschakeling even wennen was.

Maar jij maakt er weer iets moois van.
    Kom jij nog wel terug?

Ik vertelde Pauline van jou wijze reis,en zo mooi beschreven.
    Zij zou jou graag willen volgen,maar ik weet niet hoe?

Nog heel veel plezier,en en succes met de Engelse lessen.
    Lijk me geweldig,goed Engels te kunnen spreken.
    Een lieve groet van Fred en mij.
  3. Caroline:
    24 april 2017
    He Luuk wat een leuk verhaal weer van je. Wat een avontuurlijke reis beleef jij en maak jij er zelf van. Je hebt al veel gedaan en gezien. Leuk dat je daar bent wezen surfen, is daar natuurlijk wel het mooist om te doen met hoge golven. Heerlijk die barbeques lijkt mij heel gezellig zo in het openbaat ook voor de alleenstaande een gezellig iets om mee te doen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en de school ook bevalt met gezellige medestudenten. Leuke belevenis en weer heel leuk beschreven door je. Fijne tijd daar.
  4. Luuk van der Sommen:
    25 april 2017
    Bedankt voor de leuke reacties! Haha ja ik kom zeker terug maar voorlopig nog niet, 11 juli is mijn vlucht naar Nederland! Dus nog iets minder dan 3 maanden.

Pauline zou zich kunnen aanmelden voor de mailinglijst, als u iets naar onder scolt kan je daar een e-mail adres toevoegen!

Groetjes daar en alvast veel plezier met Koningsdag, hier ga ik die ook zeker vieren!
  5. Barbara boers:
    26 april 2017
    Wauw Luuk wat een mooie foto's en wat maak je veel mee! Leuk om allemaal te lezen! Goed van je dat je daar ook naar school gaat! Geniet er lekker van en ik zal me ook aanmelden zodat ik op de hoogte blijf van wat je allemaal meemaakt!
  6. RICK:
    30 april 2017
    Super hoor Luuk, wat een prachtige ervaringen weer. Hoe gaat het met je Engels??
  7. Frank van der Sommen:
    5 mei 2017
    Ha stoere knul,
    Petje af voor wat je allemaal onderneemt!
    Je zult wel volop genoten hebben van de natuur daar.
    Deze reis had ik zelf graag willen maken naar tante Mieke in Sydney, maar is er helaas nooit van gekomen.
    Ik wens je nog heel veel plezier en geniet er maar van!

Groetjes en XX van Oma Venlo