Reisverslag 2: Begin vrijwilligerswerk

31 maart 2017 - Thailand, Thailand

Zoals jullie hebben gelezen heb ik mijn 1e fase van mijn reis, het reizen door Thailand, afgesloten en was het nu tijd voor fase 2: vrijwilligerswerk. Na een laatste avond uitgaan op Khao San Road moest ik mij nog haasten om de transfer te halen, maar uiteindelijk was ik op tijd bij het verzamelpunt, waarbij ik gelijk kennis maakte met een paar mede-vrijwilligers. Waaronder Kevin en Fred(erik), twee Nederlandse jongens waar het direct mee klikte en ik daarom ook de eerste 2 weken mee ben opgetrokken.

De eerste week stond in het teken van het ontdekken van de Thaise cultuur. In deze week hebben we onder andere heel veel tempels en buddha's bezocht, die ieder hun eigen ritueel hadden. Ik heb nog nooit zo veel wensen mogen doen, nu maar hopen dat ze uitkomen! Ook heb ik een Thaise taalles gehad en kreeg ik uitleg van de do's en don'ts.

Ik heb een school bezocht waar een diploma uitreiking bezig was, waar wij gewoon binnen mochten lopen mét schoenen aan 'omdat wij blank zijn'. Zo'n school was wel even wat anders dan in Nederland: wat een chaos, overal lag puin op het 'schoolplein', maar overal werd wel muziek gemaakt, foto's genomen en natuurlijk gedanst in Thaise klederdracht.

Over de Thaise klederdracht ben ik ook wat te weten gekomen, we zijn namelijk naar een weef fabriek geweest waar ze deze kleding maken. Pfff wat een werk is dat zeg en wat een wirwar van draden, ik zou gek worden. Ze doen (met 5 personen) 3 maanden over het maken van een 3,5 strekkende meter geweven doek. Wel super gedetailleerd natuurlijk en het vereist ook zeker een goed teamwork!

De bedrijven in deze afgelegen dorpjes zijn zo anders dan in Nederland, ze werken er naar mijn mening met erg veel mensen, net als in alle restaurants waar ze soms wel met 3 personen een bestelling opnemen.
Ook zijn we naar een plek geweest waar ze papier maken van bomen. Hier maken ze het papier alleen van de boomschors, dit kost aardig wat bomen en is een tijdrovend werk, wat met de hand wordt gedaan. Van het overige hout sneden ze prachtige kunstwerken voorzien van vele details. Wat een handwerk hebben ze hier allemaal nog, dat zie je toch niet veel meer.

Verder zijn we naar musea geweest en ook Ayutthaya! Een oude havenstad uit 1350 waar onder andere ook de V.O.C. handelsposten had. Van deze oude stad zijn alleen nog ruïnes te zien. Monkeytown, echt een geweldige plek waar we ook langs zijn geweest. Dit is een klein stukje ruïne, omringd door drukke wegen waar wel 100 apen op leven. Ik verbaasde me hoe slim die dieren wel niet zijn en ze doen alles voor een beetje eten of drinken. En glimmende dingen, zoals zonnebrillen vinden ze ook fantastisch, dus als je even niet oplet ben je deze zo kwijt. Grappig gezicht om mensen achter apen aan te zien rennen haha. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd, evenals gebeten worden. Dit was namelijk gebeurt bij een meisje uit onze groep.

Naast al deze leerzame activiteiten hebben we ook marktjes bezocht, naar het zwembad gegaan, feestjes gehad en lekker gebbqd. Wat ook wel eens lekker is na al die rijst, groente, ei en tofu. En ik heb zelfs met een local gefitnesst op wat apparaten die buiten aan het water staan, maar met 38 graden Celsius sporten is niet echt een aanrader.

Na de cultuurweek hebben we met z'n drieën genoten van wat luxe in een hotelletje met airco en zwembad in Singburi. De week erop zal ik eigenlijk huizen gaan bouwen, maar omdat we een hele leuke groep hadden, hebben we ons met z'n alle ingeschreven voor the beach week in Hua Hin, waar we zondag ochtend naartoe zijn gereden. En ja hoor, zal je net zien, gaat het regenen. De eerste regen die ik in Thailand heb gezien, maar gelukkig ook de laatste want daarna werd het weer mooi weer.
Kevin, Fred en ik verbleven samen met een andere Nederlandse jongen (Hjalmer) in een kamer in een vrij nieuw resort van de organisatie mét airco, fatsoenlijke douche en balkon.

Deze week hebben we voornamelijk gechillt op het strand, viewpoints beklommen, uit geweest in Hua Hin en niet te vergeten Buddha's, tempels en marktjes bezocht. Maar natuurlijk hebben we ook wat aan vrijwilligerswerk gedaan. We hebben een tempel schoongemaakt en ook stranden. Ik heb dus mee geholpen aan het verminderen van de plastic soep in de zee, wat een serieus probleem is. Maar aan de andere kant, kunnen ze hier ook wel wat meer rekening houden met de hoeveelheid plastic dat hier wordt gebruikt. Bij alles wat je haalt bij de 7eleven krijg je namelijk een plastic zak en bij elke blikje of flesje drinken krijg je een rietje.

Nu is de beach week alweer afgelopen en zit ik in een minivan die ons naar Bangkok brengt, waar ik het weekend zal blijven. En natuurlijk ook weer met Kevin, Fred & Hjalmer. Owja, deze minivan vervoert niet alleen personen, maar ook kippen in dozen hahah, wat een gek land is dit toch. Nog maar een weekje te gaan...

1. Petra & Johan:
    Ha die Luuk,
    Leuk om je verslagen te lezen zeg en wat een ervaringen doe je op.
    Kun je later altijd mooi op terug kijken.
    Enjoy!
    Hartelijke groet, Johan & Petra
  2. Emma Veldkamp-Doorduijn:
    31 maart 2017
    Ha Luuk, om te beginnen: wat een mooie foto's. Leuk om daardoor de sfeer te proeven waar jullie in zitten. Zo te lezen hebben jullie meer vakantie gevierd dan vrijwilligerswerk gedaan. Nou, geniet er maar van, want zoiets doe je geen tweede keer. Zo'n reis maken bedoel ik dan, hé? Wanneer ga je naar de Aussies? Nog heel veel plezier, groetjes Oma.
  3. Frank van der Sommen:
    31 maart 2017
    Super interessant Luuk wat ik allemaal heb gelezen! Je vertelt de verhalen zo leuk dat je ook nog journalist had kunnen worden! Sta er versteld van wat je allemaal hebt mee gemaakt! We houden kontakt! Veel plezier en een kus van Opa en Louise!
  4. Iris:
    31 maart 2017
    Echt super gave foto's en super leuk verhaal! Veel plezier!
  5. Caroline:
    31 maart 2017
    Wat een leuk verslag weer Luuk. Je hebt al wel heel veel gezien en gedaan zeg. Ondernemend hoor en een hele bijzondere en leuke tijd voor later denk ik. Een hele klus denk ik om een buddha schoon te maken. Ja die rijst kun je op het laatst niet meer zien he. Heel veel plezier nog in je volgen week. Mooie foto's.ook.
  6. Kiek en Mat:
    31 maart 2017
    Wat een geweldige dingen heb je al mee gemaakt. Dit nemen ze je niet meer af. Dan is Nederland maar een saai land. Fijn dat het goed klikt met de andere van de groep. Geniet nog maar even van het chillen, want daarna gaat het werken in de hitte beginnen.
    Super foto's. Ik ben nu al benieuwd naar je volgende verslag. Succes en veel plezier.
  7. Ineke:
    Hallo Luuk,
    Wat een geweldig verslag van jou reis in Thailand.
    Wat kan jij mooi schrijven en wat beleeft jij veel.
    Leo heeft gelijk,je zou journalist kunnen worden.
    Nog heel veel plezier,een hartelijke groet van Red en mij.
    Ineke dus.
  8. RICK:
    2 april 2017
    Hi Luuk, wat een leuk verslag! Je hebt in drie weken tijd al heel wat meegemaakt! Geniet nog maar even van Thailand, op naar het volgende avontuur. Ik ben benieuwd wat je ervaringen in Australië zijn. Voor straks, goede reis!